Målbild 2030
Det finns en effektiv infrastruktur för försäljning och distribution av livsmedel – i hela kedjan från råvara, förädling, paketering, distribution till försäljning – i hela länet.
För att nå målen behövs insatser för
- att utveckla försäljningskanaler som skapar ökad lönsamhet genom möten mellan kund och producent
- att öka närvaron av närproducerade livsmedel i livsmedelskedjornas butiker och att öka den närproducerade matens synlighet
- att arbeta fram lösningar för en fungerande distribution av livsmedel i hela länet
- att behålla och skapa nya viktiga förädlingsfunktioner som slakterier och kvarnar
Pågående insatser
Utveckling och diversifiering med Matkompassen
Matkompassen -inspiration och motivation, Länsstyrelsen Västerbotten Projektet ska syfta till att digitalt inspirera småskaliga livsmedelsföretag i Västerbotten om hur de på olika sätt kan
Mat från bonden
Projektet Mat från bonden ska skapa ökad försäljning och förädling av lokala livsmedel i Västerbotten. Producenter erbjuds seminarier för att öka kunskapen om produktutveckling och
Fler odlar mer – grönsaker
Fler odlar mer är ett projekt i Västerbotten för samverkan mellan trädgårdsföretagare och med andra aktörer i livsmedelskedjan. Syftet med projektet är att skapa nätverk,
Västerbottens spannmål
Bagarna efterfrågar mjöl från åkrarna i länet och konsumenternas intresse för lokala råvaror ökar. Med ett förändrat klimat och lämpliga sorter utökas dessutom möjligheterna att
Marknadssamverkan Kött
Hushållningssällskapet driver projektet Marknadssamverkan Kött. Målet med projektet att öka lönsamheten för medverkande livsmedels/producentföretag och lokalsamhället i Burträskbygden. Detta genom att en större del av
Slakt- och stycksamverkan
Hushållningssällskapet driver projektet Slakt- och stycksamverkan. Syftet är att utreda hållbara samverkanslösningar avseende slakt och styckning i Burträskbygden med mål att öka förutsättningarna för lantbrukarnas egen