1.3 Lokal mat i restauranger och en ökad måltidturism

Insatsområden

Målbild 2030

Mat och dryck från Västerbotten är en etablerad rese – anledning och en självklar del av en måltidsupplevelse i regionen.

För att nå målen behövs insatser för 

  • enklare kommunikation och ett ökat samspel mellan måltidsanordnare och lokala producenter
  • att skapa ett tydligt budskap att kommunicera med omvärlden om den höga kvaliteten på maten från Västerbotten och norra Sverige
  • att det finns tillgång till utbildning och kompetensutveckling riktat till kockar och andra måltidsanordnare

Pågående insatser

Smaka på Vindelälven

I projektet Smaka på Vindelälven arbetar Gold of Lapland med att skapa fler hållbara matupplevelser som ska få länets besökare att stanna längre och uppleva

Läs mer ->

Förstudie: Mat och naturupplevelser längs Vindelälven

Biosfärsområdet med mat och naturupplevelser i fokus, förstudieprojekt, Route, Gastronomique Projektet utgör en förstudie inför ett större utvecklingsprojekt som planeras omfatta allt från “ax till

Läs mer ->

Nätverk för hållbara restauranger i Umeå

Nätverket Mat&Klimat i norr, pågående verksamhet, Umeå kommun   Umeå kommun driver ett nätverk för restauranger i Umeå som vill ta sitt engagemang i hållbarhetsfrågorna

Läs mer ->

Mer utländska besökare till Malå, Norsjö, Lycksele och Vilhelmina

Exportfokus, pågående projekt, Gold of Lapland: Sedan 2014 har Gold of Lapland arbetat med export inom besöksnäringen där främsta målmarknaden har varit Nederländerna. Denna satsning

Läs mer ->

Mer lokal mat i Norsjö, Malå och Lycksele

Projekt, Välkommen till bygden, Gold of Lapland Välkommen till bygden är ett  projekt som syftar till att stärka bygden genom att öka attraktiviteten i bygden

Läs mer ->

Visit Sweden Exportprogram för Måltidsturism 2030

Exportprogrammet för Måltidsturism 2030  drivs av Sveriges marknadsförings-organisation Visit Sweden med målet att Sverige år 2030 ska erbjuda måltidsupplevelser i hela landet, att nya arbetstillfällen ska

Läs mer ->