Målbild 2030
Mat och dryck från Västerbotten är en etablerad rese – anledning och en självklar del av en måltidsupplevelse i regionen.
För att nå målen behövs insatser för
- enklare kommunikation och ett ökat samspel mellan måltidsanordnare och lokala producenter
- att skapa ett tydligt budskap att kommunicera med omvärlden om den höga kvaliteten på maten från Västerbotten och norra Sverige
- att det finns tillgång till utbildning och kompetensutveckling riktat till kockar och andra måltidsanordnare

Pågående insatser
Förstudie: Mat och naturupplevelser längs Vindelälven
Biosfärsområdet med mat och naturupplevelser i fokus, förstudieprojekt, Route, Gastronomique Projektet utgör en förstudie inför ett större utvecklingsprojekt som planeras omfatta allt från “ax till
Nätverk för hållbara restauranger i Umeå
Nätverket Mat&Klimat i norr, pågående verksamhet, Umeå kommun Umeå kommun driver ett nätverk för restauranger i Umeå som vill ta sitt engagemang i hållbarhetsfrågorna
Mer utländska besökare till Malå, Norsjö, Lycksele och Vilhelmina
Exportfokus, pågående projekt, Gold of Lapland: Sedan 2014 har Gold of Lapland arbetat med export inom besöksnäringen där främsta målmarknaden har varit Nederländerna. Denna satsning
Mer lokal mat i Norsjö, Malå och Lycksele
Projekt, Välkommen till bygden, Gold of Lapland Välkommen till bygden är ett projekt som syftar till att stärka bygden genom att öka attraktiviteten i bygden
Visit Sweden Exportprogram för Måltidsturism 2030
Exportprogrammet för Måltidsturism 2030 drivs av Sveriges marknadsförings-organisation Visit Sweden med målet att Sverige år 2030 ska erbjuda måltidsupplevelser i hela landet, att nya arbetstillfällen ska
Digitala steget – för digital mognad i besöksnäringen
Digitala Steget, pågående projekt, Region Västerbotten Turism Digitala steget riktar sig till alla besöksnäringsföretag som behöver höja sin digitala kunskap och närvaro. De digitala verktygen