Målbild 2030
Mat och dryck från Västerbotten är en etablerad rese – anledning och en självklar del av en måltidsupplevelse i regionen.
För att nå målen behövs insatser för
- enklare kommunikation och ett ökat samspel mellan måltidsanordnare och lokala producenter
- att skapa ett tydligt budskap att kommunicera med omvärlden om den höga kvaliteten på maten från Västerbotten och norra Sverige
- att det finns tillgång till utbildning och kompetensutveckling riktat till kockar och andra måltidsanordnare
Pågående insatser
Smaka på Vindelälven
I projektet Smaka på Vindelälven arbetar Gold of Lapland med att skapa fler hållbara matupplevelser som ska få länets besökare att stanna längre och uppleva
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Förstudie: Mat och naturupplevelser längs Vindelälven
Biosfärsområdet med mat och naturupplevelser i fokus, förstudieprojekt, Route, Gastronomique Projektet utgör en förstudie inför ett större utvecklingsprojekt som planeras omfatta allt från “ax till
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Nätverk för hållbara restauranger i Umeå
Nätverket Mat&Klimat i norr, pågående verksamhet, Umeå kommun Umeå kommun driver ett nätverk för restauranger i Umeå som vill ta sitt engagemang i hållbarhetsfrågorna
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Mer utländska besökare till Malå, Norsjö, Lycksele och Vilhelmina
Exportfokus, pågående projekt, Gold of Lapland: Sedan 2014 har Gold of Lapland arbetat med export inom besöksnäringen där främsta målmarknaden har varit Nederländerna. Denna satsning
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Mer lokal mat i Norsjö, Malå och Lycksele
Projekt, Välkommen till bygden, Gold of Lapland Välkommen till bygden är ett projekt som syftar till att stärka bygden genom att öka attraktiviteten i bygden
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Visit Sweden Exportprogram för Måltidsturism 2030
Exportprogrammet för Måltidsturism 2030 drivs av Sveriges marknadsförings-organisation Visit Sweden med målet att Sverige år 2030 ska erbjuda måltidsupplevelser i hela landet, att nya arbetstillfällen ska
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)
Dela detta:
- Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på X (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att e-posta en länk till en vän (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela via LinkedIn (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på Threads (Öppnas i ett nytt fönster)
- Klicka för att dela på WhatsApp (Öppnas i ett nytt fönster)