Smaka på Vindelälven
I projektet Smaka på Vindelälven arbetar Gold of Lapland med att skapa fler hållbara matupplevelser som ska få länets besökare att stanna längre och uppleva
Utveckling och diversifiering med Matkompassen
Matkompassen -inspiration och motivation, Länsstyrelsen Västerbotten Projektet ska syfta till att digitalt inspirera småskaliga livsmedelsföretag i Västerbotten om hur de på olika sätt kan
Matkompassen – inspiration och motivation
Matkompassen -Inspiration och motivation, pågående projekt, Länsstyrelsen Västerbotten r Projektet ska verka för att möta efterfrågan genom att sprida kunskap om livsmedelsproduktionens mervärden i länet
Förstudie: Mat och naturupplevelser längs Vindelälven
Biosfärsområdet med mat och naturupplevelser i fokus, förstudieprojekt, Route, Gastronomique Projektet utgör en förstudie inför ett större utvecklingsprojekt som planeras omfatta allt från ”ax till
Mer utländska besökare till Malå, Norsjö, Lycksele och Vilhelmina
Exportfokus, pågående projekt, Gold of Lapland: Sedan 2014 har Gold of Lapland arbetat med export inom besöksnäringen där främsta målmarknaden har varit Nederländerna. Denna satsning
Mer lokal mat i Norsjö, Malå och Lycksele
Projekt, Välkommen till bygden, Gold of Lapland Välkommen till bygden är ett projekt som syftar till att stärka bygden genom att öka attraktiviteten i bygden
Mer lokal mat i handel och restauranger i Vännäs, Nordmaling och Umeå
MatSam, pågående projekt, Vännäs kommun tillsammans med Umeå och Nordmaling: Samarbetsprojektet för mat – MatSam – arbetar för att matproducenter och råvaruförädlare i
Livmedelsindustriföretag får stöd efter pandemin
Insats Team SMF Västerbotten, pågående projekt, RISE Syftet med projektet är att stötta industriföretag som har fått problem på grund av coronapandemin. Projektet har
Måltidsverksamheten på Västerbottens lasarett och sjukstugor ses över
Måltidsstrategi, pågående utvecklingsarbete, Region Västerbotten Region Västerbotten håller på att ta fram en måltidsstrategi för måltidsverksamheten vid de tre lasaretten. Strategin ska styra alla måltider
Digitala steget – för digital mognad i besöksnäringen
Digitala Steget, pågående projekt, Region Västerbotten Turism Digitala steget riktar sig till alla besöksnäringsföretag som behöver höja sin digitala kunskap och närvaro. De digitala verktygen
Mer lokal mat i offentliga kök
Att få in mer lokalproducerad mat i de offentliga köken är ett prioriterat insatsområde för politikerna i Region Västerbottens regionala utvecklingsnämnden. Region Västerbotten planerar att
Fler odlar mer – grönsaker
Fler odlar mer är ett projekt i Västerbotten för samverkan mellan trädgårdsföretagare och med andra aktörer i livsmedelskedjan. Syftet med projektet är att skapa nätverk,
Västerbottens spannmål
Bagarna efterfrågar mjöl från åkrarna i länet och konsumenternas intresse för lokala råvaror ökar. Med ett förändrat klimat och lämpliga sorter utökas dessutom möjligheterna att
Bärkraft, avslutat projekt
Bärkraft, avslutat projekt, Gold of Lapland Gränsöverskridande projekt som genom genomförts av Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby samt Helgeland Reiseliv i Norge. Målet är
Lapland Culinary Region, avslutat
Avslutat projekt, Vilhelmina kommun Projektet riktade sig till matproducenter, restaurangföretag/matställen och butiker i länets 9 inlandskommuner, med målet att öka produktionen, förädlingen och försäljningen av